Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) kezdeményezése alapján 1991-ben november 22-t a magyar közoktatás napjának nyilvánították.
A PSZ a hazai közoktatás helyzetének, gondjainak bemutatására, valós társadalmi megítélésének elősegítésére, valamint a szükséges országos és helyi döntések meghozatala, a közös cselekvés kialakítása céljából kezdeményezte a magyar közoktatás napjának létrejöttét. Olyan akciónapot kívánt a PSZ létrehozni, amelyen az aktuálisan zajló költségvetési vitákhoz kapcsolódva felhívják a döntéshozók és a közvélemény figyelmét a közoktatás stratégiai jelentőségére, fejlesztésének szükségességére. A meghirdetett akciónapokkal olyan döntések megszületését kívánták elősegíteni, amelyekben kifejeződik a nemzet gondoskodása saját jövőjéről, és amelyekben nem szorulnak háttérbe a szakmai szempontok, a tanulói, szülői, pedagógusérdekek.
Napjainkban a közoktatás jelentős változásokon ment keresztül, a pedagógusok sztrájkot fontolgatnak, mert felelősséget éreznek azért, hogy a gyermekeket nevelő és oktató intézmények jobb feltételek között tudjanak dolgozni.
Egy kis történelmi visszatekintés
1777 augusztusában lépett életbe a Ratio Educationis, amely rendeletileg egységesen szabályozta a magyar közoktatást. Ürményi József kancellár vezetésével így modernizálták (porosz mintára) a közoktatást, egyben kivették azt a katolikus egyház felügyeletéből. Tankötelezettséget írtak elő a 6-12 éveseknek és növelték az iskolák, tanárok számát.
Az 1777-es Ratio Educationist azonban sokan kritizálták, így 1801-ben összeült egy új bizottság, melynek feladata volt egy alaposabb oktatásügyi törvény kidolgozása. Az új törvény kidolgozása öt évet vett igénybe, majd miután a király aláírásával szentesítette, 1806. november 4-n közzé is tették azt (a protestáns tanügyi önállóság miatt csak a katolikus iskolák számára kötelező érvénnyel).
A tankötelezettség érvényben maradt, ám részben megváltoztak a tanított tárgyak. A német helyett a magyar nyelv lett a kötelező (a latin mellett) és a történelem is fontosabb szerepet kapott. A rendelet talán legfontosabb eleme, hogy lefektették a polgári iskolák alapjait, továbbá nemzetiségi és vallási türelmet hirdettek az oktatásban.
1777 óta természetesen sokat változott a szemlélet és az oktatáspolitika is egyben. Voltak sikeres és kevésbé sikeres oktatási reformok. Azt hiszem minden változás egyik alapja a közösségben való gondolkodás a saját jövőnkről. Közösségként gondoskodni a saját jövőnkről azt is jelenti: emelni kell az oktatás színvonalát, növelni a közoktatás eredményességét
Hamarosan diplomázó tanítójelöltként magaménak is érzem a kötelezettséget, hogy a magyar közoktatásban szükséges változásokat elérjük. Az egyetem mellett 2020. szeptemberétől tanítóként dolgozom egy falusi kisiskolában, ahol igenis szembetűnők a problémák…
A pedagógusokat teljes mértékben lenézi egy átlag munkásember… Természetesen kívülállóként mit is látnak az emberek? Tanító bemegy reggel fél 8-ra és legkésőbb délután 4 kor már megy haza. Ott van neki az őszi, téli, tavaszi és a nyári szünet. Nincs 3 műszak, nincs semmi hasonló… De vajon mi is van benne? A pedagógus felkel reggel, ha családja van, mindenkit elindít a napjára, aztán elmegy dolgozni, fél 8 kor. Legkésőbb délután 4 órakor kijön a munkahelyéről, ha nincs egyéb munkája… Hazaér, de nem ér véget itt a nap. Ugyanis másnap újra be kell mennie minden órájára, ahol a gyerekek figyelmét valami újdonsággal fel kell keltenie, azt fenn is kell tartania… de mindehhez készülni is kell… Készülni, Hiába van x éve bárki a pályán, haladni kell a modern világgal, ahol a gyerekek a modern dolgokra vannak kiéleződve. Nehéz az érdeklődésüket felkelteni, de ha sikerül, az egy nagy öröm minden pedagógus számára. Ehhez akár több órás készület is szükséges. Anyag gyűjtés, összeállítás, stb…Ha alsó tagozatról van szó, akkor a készülés duplája is szóba jöhet… Egy elsős kisgyerek füzetét előírni, vonalat húzni, javítani, vágni, ragasztani, s ez mondjuk csak egy matematika óra, de egy egész osztálynál, ahol kb. 20 fő vagy mégtöbb is szoba jöhet, nem két perc. De ott van a technika óra. Oda előkészülni…
De vajon csak az viszi az időt, hogy készülni kell? Dehogy. A rengeteg adminisztrációs munkáról nem is írtam… jobb is. Mindenki felháborodhat, hogy a pedagógusok miért vannak kiakadva a 120-40 ezres fizetésükön. De kérdem én, 4, vagy annál is több egyetemi tanulmány, valamint a jövő generációjának „felnevelése” nem ér annyit, mint egy pesti albérlet?
Források:
http://regio33.hu/2020/11/22/november-22-a-magyar-kozoktatas-napja/
https://hirmondo.budakeszi.hu/ma-van-a-magyar-kozoktatas-napja/
https://turul.info/napok/kozoktatasnapja
https://jelesnapok.oszk.hu/prod/unnep/a_magyar_kozoktatas_napja
Kiskó Borbála]]>
Adatvédelmi áttekintés
Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.